Vi minnes Jan Erik Düring

Jan Erik Düring gikk bort 13. mars, 87 år gammel. Med Jan-Erik er en av etterkrigstidas mest markante filmskapere og filmpolitikere borte. Han var æresmedlem i Norsk filmforbund siden 1996.

Jan Erik Düring kom tidlig med som aktiv i det faglige arbeidet for norske filmarbeidere. Han var medlem av Norsk Filmtekniker Forbund allerede i mars 1948, og i 1951 ble han styremedlem.
Ønsket fra de unge i forbundet om et mer aktivt forbund førte til at Jan Erik Düring ble valgt til formann i 1952. Det nye styret i 1952 ønsket en bredere plattform for forbundet slik at de også kunne komme i posisjon for å få innflytelse på det film- og kulturpolitiske feltet.

Da organisasjonen endret plattform og navn til Norsk Filmforbund (Nff) i 1954, ble ABC-Films lokaler i St. Olavs gate 26 forbundets første hovedkvarter. ABC-film, med Jan Erik Düring, Erik Borge, Erik Løchen, Tore Breda Thoresen og flere andre, strerke filmprofiler, var som et friskt pust inn i norsk filmbransje fra tidlig 1950-tall.

I nærmere tjue år var da også det filmpolitiske nettverket rundt ABC-Film helt sentralt i virksomheten i filmforbundet. Jan-Erik var formann fra 1952-1956, og i 1969 påtok han seg på nytt å lede Nff.
Med Jan Erik og kretsen rundt ABC-film pekte Filmforbundet ut kursen for balansert innsats mellom kulturpolitisk engasjement og fagforeningsengasjement. Noen perioder var tariffer det sentrale, andre ganger vaktbikkje-virksomheten ovenfor Norsk Film AS, og atter andre ganger forholdet til sentrale myndigheter.

Den kritiske og reflekterende holdningen til film og filmpolitisk arbeid som folkene i ABC-Film sto for gjenspeilte seg i all deres aktivitet, også i Nff. Tore Breda Thoresen sa det slik: ”Det var fra oss at ideologidebatten kom. Vi så på flere av de andre selskapene som kommersielle, og at de var ukritiske i forhold til hva de ville lage film om. De laget oppdragsfilm, uansett hva oppdragsfilmen uttalte, mens vi var ganske kritiske til hva vi ville akseptere av ytring.”

Jan Erik Düring sa senere at det ble flere tapte slag gjennom 1950-tallets filmpolitiske arbeid. Likevel, filmforbundet hadde vunnet erfaring og manifestert sin innsikt og vurderingskompetanse: ”Det skulle snart vise seg at de organiserte filmfolkenes slagkraft var styrket, og at dette skulle bli utslagsgivende ved neste korsvei.”
Det kom med ”De 44”, også kalt Opprøret mot Norsk Film A.S. i 1964, der Arne Skouen, Tore Breda Thoresen og Carsten E. Munch utgjorde generalstaben og der Jan Erik og et samlet filmmiljø deltok og fikk endret norsk filmpolitikk slik at de utøvende filmarbeiderne fikk medinnflytelse.

Jan Erik Düring var sentral i mange funksjoner i en rekke produksjoner i ABC-film, både kortfilmer, novellefilmer, og senere i Erik Løchens ”Jakten”. Han var også regissør for spillefilmer (i for eksempel ”Knut Formos siste jakt” og ”Bør Børson jr.”), også som produsent, og han virket i flere år som regissør og produsent av reklame- og informasjonsfilm i blant annet Informasjonsfilm AS.

Vekselvirkningen mellom det kunstneriske og det filmpolitiske og organisatoriske arbeid ble en rød tråd i Jan Erik Dürings virke i store deler av hans yrkesaktive tid.
Han var en svært kunnskapsrik kunstner og kollega, og han var alltid opptatt av å stå sammen, enten som skapende kunstnere eller i fagligpolitisk arbeid. Han var også en sterk inspirator for unge som kom inn i filmbransjen, i ei tid da det var svært små muligheter til faglig utdanning her hjemme.

Vi vil takke deg for den store innsats du har gjort for filmen i Norge, Jan Erik. Vi lyser fred over ditt minne.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s